Hoe gebruik je de kaartenset?
Je kunt de kaarten op verschillende manieren inzetten, afhankelijk van de leeftijd en behoefte van je kind. De set bevat een inspirerend boekje met oefeningen die de beleving verdiepen en gesprekken op gang helpen. We duiden per oefening aan of hij eerder makkelijk of eerder uitdagend is met de hoeveelheid sterren. Dit zijn enkele manieren waarop je de kaarten kunt gebruiken:
🎭 Na-apen (⭐)
Laat je kind een kaart trekken en de emotie uitbeelden. Hoort er een geluid bij? Een beweging? Hoe voelt het om deze emotie na te doen? Dit helpt kinderen niet alleen om emoties beter te herkennen, maar ook om ze fysiek te ervaren.
👀 Observeren (⭐)
Kijk samen naar een kaart en laat je kind beschrijven wat hij of zij ziet. Wat voelt het kindje op de kaart? Hoe kun je dat zien? Herkent je kind dit gevoel uit eigen ervaringen? Een laagdrempelige manier om emoties te verkennen zonder direct over eigen gevoelens te hoeven praten.
💬 Emotiegesprek (⭐⭐)
Trek om de beurt een kaart en deel een herinnering waarin je deze emotie voelde. Wanneer was dat? Wat gebeurde er? Hoe voelde dat? Dit is een mooie manier om open te praten over gevoelens en kinderen te leren dat alle emoties welkom zijn.
🪞 Spiegeltje, spiegeltje aan de wand (⭐⭐)
Laat je kind een kaart kiezen die past bij hoe hij of zij zich op dat moment voelt. Waarom kiest je kind juist deze kaart? Hoe verschilt zijn of haar ervaring van die van het kindje op de afbeelding? Dit helpt kinderen om stil te staan bij hun eigen emoties en ze beter te begrijpen.
🧊 Het topje van de ijsberg (⭐⭐⭐)
Kies een kaart die het beste past bij je huidige gevoel. Dat is het topje van de ijsberg. Maar welke andere emoties spelen op de achtergrond mee? Kan je nog drie andere kaarten vinden die ook met dit gevoel te maken hebben? Dit helpt kinderen om emoties in lagen te zien en beter te begrijpen hoe gevoelens elkaar beïnvloeden.



Wat maakt deze kaartenset uniek?
Deze set is niet zomaar een hulpmiddel om emoties te benoemen. Het is een bewuste keuze om verder te gaan dan de standaard ‘bang, boos, blij’-indeling en ruimte te geven aan de hele emotionele wereld van een kind.
✔️ Meer nuance, minder extremen – In het benoemen van de subtielere emoties zit veel kracht. Niet alles hoeft ‘heel blij’ of ‘heel boos’ te zijn. Soms voel je je misschien verlegen, trots, opgelucht of gefrustreerd – en dat mag er allemaal zijn.
✔️ Emoties voelen in je lichaam – Op de achterkant van elke kaart staat een tastbare beschrijving van hoe de emotie zich in het lichaam kan uiten. Denk aan ‘handjes die beginnen zweten’ of ‘een brok in je keel’. Dit helpt kinderen om lichaamssignalen te herkennen en hun gevoelens beter te begrijpen.
✔️ Geen oplossingen, maar doorvoelen – De oefeningen en beschrijvingen zijn er niet op gericht om gevoelens meteen op te lossen of weg te nemen. Ze helpen kinderen juist om bij hun emoties stil te staan en te ervaren wat er in hen leeft.
✔️ Toegankelijk voor alle kinderen – De kaartenset is geschikt voor kinderen met dyslexie en kan ook extra ondersteuning bieden voor kinderen die moeite hebben met het herkennen van emoties (bijvoorbeeld door een autismespectrumstoornis).
✔️ Flexibel in gebruik – De set kan individueel of samen gebruikt worden. Sommige kinderen vinden het fijn om zelfstandig met de kaarten aan de slag te gaan, terwijl anderen baat hebben bij een gesprek met een ouder, leerkracht of begeleider.
Voor wie is deze kaartenset bedoeld?
Deze kaartenset is ideaal voor ouders, leerkrachten, therapeuten en begeleiders die kinderen willen ondersteunen bij het herkennen, benoemen en begrijpen van hun emoties. Het is geschikt voor kinderen vanaf ongeveer 2 jaar en groeit mee in gebruik: van speelse imitaties tot diepere gesprekken over gevoelens.
Of je kind nu veel praat over emoties of het lastig vindt om gevoelens onder woorden te brengen, deze set biedt een veilige en speelse manier om emoties bespreekbaar te maken. Want als je begrijpt wat je voelt, wordt het zoveel makkelijker om ermee om te gaan. ❤️